De Tijd
Goedkope bankdiensten bij krantenwinkels

De Tijd - 28/06/2022

Goedkope bankdienst bij krantenwinkels

Nickel, de fintechdochter van BNP Paribas, biedt sinds maandag eenvoudige betaaldiensten aan via Belgische krantenwinkels. De bank levert zo basisbankdiensten zonder haar dure kantoornetwerk en de krantenhandelaars diversifiëren hun inkomsten.

Via Nickel kunnen klanten in vijf minuten een zichtrekening openen waarmee ze overschrijvingen kunnen doen of geld kunnen ontvangen. Aansluiten bij die basisbankdienst kan voortaan in Belgische krantenwinkels.

Je koopt bij de krantenhandelaar voor 20 euro een basispakket met een bankkaart met een Belgisch rekeningnummer die je in een zuil in de winkel of online activeert. De eerste drie verrichtingen per maand zijn gratis, daarna wordt 50 cent per transactie aangerekend.

Bankieren in de krantenwinkel klinkt op zijn zachtst gezegd vreemd, maar Nickel vult er het gat mee dat ontstond nadat de Europese grootbanken massaal in hun kantoornetwerk zijn beginnen te hakken. In Frankrijk, waar Nickel ruim 2 mil-joen klanten telt, werkt het bedrijf samen met de typische bar-tabacs. In Spanje gebeurt het via loterij-winkels.

Ook in België kan BNP Paribas Nickel inzetten als back-up om de wettelijk verplichte basisbankdienst aan te bieden nu dochter BNP Paribas Fortis haar kantoornetwerk afbouwt. De bank sloot daarvoor een partnership met Perstablo en Prodipresse, de Vlaamse en Franstalige federatie van krantenwinkels. Tegen eind september mikt Nickel op 260 verkooppunten, binnen vijf jaar moeten dat er 1.400 zijn. Tegen dan hoopt Nickel op 300.000 klanten.

De Belgische krantenwinkels die in zee gaan met Nickel hopen dankzij de samenwerking op nieuwe inkomsten nu de verkoop van kranten en magazines slinkt. Per klant die bij hen een bankpakket koopt ontvangen ze 3 euro. Daarbovenop komt een commissie voor iedere transactie die klanten in hun zaak doen.

BelgaNews
Persverkopers "slachtoffer van mininterpretatie wetgeving" over tabaksreclame