Vijf vragen aan Bert Engelen, commercieel directeur AMP

 Wat is je professionele achtergrond en wat doe je bij AMP?  

Ik ben mijn carrière 25 jaar geleden begonnen op de internationale afdeling van AMP. In de loop der jaren zijn mijn verantwoordelijkheden uitgebreid van internationale uitgevers naar nationale uitgevers, waar ik alle contacten beheerde met de uitgeversklanten van AMP. Sinds een jaar ben ik Sales Director. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor alle commerciële relaties met uitgevers enerzijds en het retailnetwerk (verkooppunten, ketens) anderzijds. Ik word ondersteund door een enthousiast en dynamisch verkoopteam dat alle aspecten van dit gebied regelt (instellingen, gegevens, accountbeheer, abonnementen, ondersteunende diensten, marketing). 

Kunt u ons een prognose geven voor de persverkoop in 2023 en een prognose voor 2024? 

De verkoop beweegt zich met twee snelheden. De verkoop van kranten daalt met 17% op jaarbasis. Dit is deels te wijten aan de dalende vraag van consumenten en deels aan de op abonnementen gebaseerde verkoopstrategie van uitgevers, met de nadruk op digitale abonnementen. De verkoop van tijdschriften daalde met 10%. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door prijsverhogingen. Sommige tijdschriftcategorieën, zoals kruiswoordraadsels, wetenschap en jeugd, blijven een kleine omzetstijging boeken. Tijdschriftuitgevers zullen zich concentreren op hun belangrijkste merken (titels), dus we verwachten dat sommige kleinere titels van de markt zullen verdwijnen. 2024 wordt een bewogen jaar. Enerzijds zijn er verkiezingen, in België en Europa, maar ook in de VS. Anderzijds zijn er sportevenementen - de Olympische Spelen en UEFA 2024. We verwachten dus meer verkoop van media en accessoires, zoals ruilkaarten en gadgets. 

Hoe zijn de openingen en sluitingen van verkooppunten veranderd in 2023, met name voor onafhankelijke boekhandels/persen? 

In 2023 zien we een verdere daling van het aantal onafhankelijke verkooppunten dat we bedienen (-145 onafhankelijke verkooppunten vergeleken met vorig jaar, wat neerkomt op een daling van -8,6%). Deze daling kan worden toegeschreven aan het feit dat onafhankelijke verkooppunten hard zijn getroffen door de hoge inflatie en stijgende energiekosten. We hebben ook gemerkt dat veel onafhankelijke winkeleigenaars die met pensioen gaan niet altijd kandidaten kunnen vinden om hun zaak over te nemen, waardoor ze hun verkooppunten moeten sluiten. Als gevolg daarvan verdwijnen sommige succesvolle verkooppunten.  Met een verwachte daling van de inflatie in 2024 en het feit dat de overheid transportkosten aftrekbaar zal maken, hebben we er vertrouwen in dat de negatieve trend in het verdwijnen van krantenwinkels in 2024 minder uitgesproken zal zijn. 

Zal het einde van de concessie voor de perspost gevolgen hebben voor AMP? 

In dit stadium is het moeilijk om de gevolgen van het einde van de postconcessie voor AMP te beoordelen. De belangrijkste activiteit van AMP is de distributie van losse nummers, die niet onder de huidige concessie valt. 

U heeft aangekondigd dat u nadenkt over compensatie voor uitgevers en verkooppunten na de bug in de krantenbezorging in december. Kunt u ons hier meer over vertellen? 

Ja, helaas zijn we een bug tegengekomen in ons systeem, waardoor kranten op donderdag 21 december 2023 niet werden bezorgd bij bepaalde verkooppunten. We zijn ons volledig bewust van de impact die dit heeft gehad op de activiteiten van krantenwinkels, met inkomstenverlies en ontevreden klanten. We hebben direct na het incident gecommuniceerd dat we het netwerk zouden compenseren, en dat zullen we ook doen. Concreet betekent dit dat we vanaf eind januari commissies op titels die niet zijn ontvangen op basis van verkoop op dezelfde dag van de voorgaande week, zullen compenseren met een toeslag van 25%. 

Maak kennis met de nieuwe Country Manager Benelux van BAT