Verhalen uit de winkel

Famica viert vijftigste verjaardag: derde generatie heeft besloten om mee in de zaak te stappen

 Een halve eeuw, zolang bestaat de familiezaak Famica in Burst al. In december vierden ze hun vijftigste verjaardag met een heuse feestweek samen met hun klanten, vrienden en familie. Toen Fant André en Christiane Van De Velde in 1973 de bestaande winkel/drukkerij overnamen, hadden ze geen idee dat ze in 2023 nog altijd hetzelfde zouden doen. Oké, de sector is veranderd en de winkel is de afgelopen jaren een paar keer onder handen genomen, maar voor de rest is de tijd blijven stilstaan in het gezellige dorpje. Vandaag is het Caroline die de zaak uitbaat en vanaf volgend jaar komt dochter Axelle erbij. “Hop naar nog eens 50 jaar!” 

We keren terug naar voor 1973. De plaatselijke koster van Burst heeft er een klein winkeltje met lingerie en een kleine drukkerij met wat boekjes. De koster is een bekend figuur in het kleine dorpje waar iedereen elkaar bij voornaam kent en aanspreekt. 

Revolutionair idee 

Wanneer Fant en Christiane de winkel in 1973 overnemen, starten ze een kleine krantenwinkel. Maar ook de modewinkel werd behouden. Toen was de familie al revolutionair en wisten ze meteen dat beide elkaar alleen maar konden versterken. “Tot op vandaag houden we vast aan dat concept en het werkt”, vertelt Caroline. “Mensen komen voor een pyjama en kopen ondertussen ook een krant, en omgekeerd net hetzelfde.” In 1979 kwam er in de aanpalende straat een gebouw te koop, een oude cinemazaal met woonhuis aan. Dit was een ideale locatie om de drukkerij in onder te brengen die ondertussen nood had aan een grotere locatie. Hierdoor kon de winkel voor de eerste keer uitgebreid worden  

In al die tijd is het altijd een familiebedrijf geweest. Als kind hielp Caroline al in de winkel samen met haar ouders. Vandaag springen haar ouders nog bij op drukke momenten en zijn de rollen dus omgedraaid. “Als kind wist ik al dat ik op een dag de winkel zou overnemen. Tot op vandaag doe ik het nog altijd heel graag. Het contact met de klanten is na al die jaren nog altijd heel fijn. Burst is ook een klein dorp. Iedereen kent elkaar en dat zorgt dat je een band kan opbouwen met je klanten”, vertelt Caroline.  

Opvolging nu al verzekerd 

Met dochter Axelle is ook de opvolging verzekerd. Vanaf volgend jaar zal zij het winkelteam vervoegen en voltijds aan de slag gaan in de winkel. Zo zal Famica een derde generatie in de winkel hebben en dat is toch wel bijzonder. Dat Axelle kiest voor een carrière tussen de kranten en de magazines was voor Caroline wel een verrassing. ”Ik heb het haar nooit gevraagd of ze het zou willen doen. Moest ze voor een andere carrière kiezen, ik zou het haar ook zeker niet kwalijk hebben genomen. Ik zit al lang genoeg in de sector om te beseffen hoe zwaar het is. Maar op een dag kwam ze er zelf mee af en het is natuurlijk wel fijn als je jouw winkel kan doorgeven aan een nieuwe generatie.” Axelle ziet het alvast helemaal zitten. “Ik doe er nog 50 jaar bij”, roept ze vanuit de achtergrond. 

In die vijftig jaar is de sector natuurlijk veranderd. Maar het oorspronkelijke concept van vijftig jaar geleden, blijft vandaag nog altijd het businessplan van de winkel. Die combinatie is vandaag meer dan ooit erg belangrijk. “In die mate dat ik niet weet of we zouden overleven met enkel een krantenwinkel”, denkt Caroline na. “Het ene versterkt het andere, en dat werkt in beide richtingen. Wat we wel meer doen zijn gebruik maken van sociale media. Dat is de verdienste van mijn dochter. We zaten al op Instagram en Facebook maar mijn dochter is nu ook actief op TikTok. We moeten blijven evolueren.” 

Creatieve geest 

En voor die evolutie kijkt Caroline toch vooral naar Axelle. “Een nieuwe jonge geest in de winkel brengt ook creatieve ideeën met zich mee. Wij zijn echt elke dag bezig met het zoeken naar extra’s voor onze winkel en naar nieuwe concepten. We gaan bijvoorbeeld regelmatig naar beurzen op zoek naar de nieuwste trends.” In die zin staan er binnenkort nog enkele nieuwigheden gepland, maar daarover mag er nog niets verteld worden.  

En wat brengt de toekomst? Axelle wil er graag nog 50 jaar bij doen maar wat met Caroline? “Ik voel dat mijn lichaam stilaan opgeraakt dus ik denk dat ik het over drie jaar wat rustiger ga aandoen. Alleen mensen uit onze sector kunnen begrijpen hoe hard werken het is. Het zijn zulke lange dagen die je doet en je bent met honderden zaken tegelijk bezig." 

Forfaitaire btw-regeling perswinkels
Wat betekent dit voor de winkels?