Tabaksector bindt in heel Vlaanderen strijd aan tegen peukenafval

De tabaksbedrijven verenigd in sectorfederatie Cimabel (British American Tobacco, Japan Tobacco International, Imperial Brands en Landewyck) en Philip Morris International organiseren een nieuwe bewustmakingscampagne om rokers aan te moedigen om hun peuken op te bergen in een zakasbakje in plaats van ze op straat te gooien. De campagne loopt bij 124 dagbladhandelaars in de tien Vlaamse badplaatsen en bij 79 dagbladhandelaars verspreid over het Vlaamse binnenland.

Het gaat om de zesde campagne die de sector organiseert op drie jaar tijd om de aanhoudende problematiek van rondslingerende sigarettenpeuken aan te kaarten. Eerdere edities van de campagne vonden al plaats aan de kust, maar ook in de steden Antwerpen, Gent en Hasselt, en op zomerfestivals. Naast een tweede deelname van dagbladhandelaars aan de kust, nemen deze zomer voor het eerst ook dagbladhandelaars uit heel Vlaanderen deel aan de campagne dankzij een samenwerking met Perstablo, de vereniging voor pers-, tabak- en kansspelverkopers.

Dagbladhandelaars die deelnemen aan de campagne ontvangen een voorraad herbruikbare zakasbakjes, die ze aan een toegankelijke prijs kunnen verkopen aan rokers. Daarnaast ontvangen de deelnemende dagbladhandels een poster en uitstalrek die aan rokers duidelijk maken dat ze dankzij de zakasbak op simpele maar effectieve wijze hun steentje kunnen bijdragen aan het peukenprobleem. 

De campagne kadert opnieuw binnen het Vlaams Zwerfvuilcharter, een overeenkomst die de tabaksector onderschreef met Vlaams minister van Leefmilieu Zuhal Demir en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) in 2022. Uit bevragingen van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat rokers de regelmatige campagnes waarderen, hoewel velen zich niet persoonlijk verantwoordelijk voelen voor peukenafval in de openbare ruimte en daarom minder geneigd zijn om een zakasbakje te gebruiken.

Oproep aan de gemeenten: verplicht rokers om een zakasbakje bij te hebben

Onze sector wil dankzij deze bewustmakingscampagnes rokers over de streep trekken die nog niet overtuigd zijn van het nut van een zakasbakje,” vertelt Kris De Baets, voorzitter van Cimabel. “Maar sensibilisering is maar één kant van het verhaal. Idealiter evolueren we naar een afdwingbare reglementaire verplichting om een zakasbakje bij zich te hebben in de openbare ruimte, naar analogie met de bestaande verplichting om

hondenpoepzakjes op zak te hebben als je je hond uitlaat. Daartoe hebben de gemeentelijke overheden de sleutel in handen, via het politiereglement. In gemeentes als Wemmel bestaat deze verplichting al, en we moedigen andere lokale besturen aan om dit voorbeeld te volgen.

Minister Van Tigchelt over de illegale handel en hoe die te bestrijden