Press Shop & More, dat reeds 100 jaar bestaat en goed is voor 180 winkels, sluit zich aan bij Perstablo. Meer nog, allemaal worden ze ook meteen lid van B18. Zowel Perstablo als Press Shop & More zijn heel tevreden met deze toetreding en zien dit als een win-winsituatie voor iedereen. Ook Press Shop & More wordt natuurlijk geconfronteerd met de politieke beslissingen en wil dankzij de toetreding mee druk kunnen leggen op de beleidsmakers. Mede-CEO Rudy Vandenperre doet het verhaal.
Hoe is het idee ontstaan om onder Perstablo verder te gaan?
“Vroeger was Press Shop & More een onderdeel van Bpost, het was dus een overheidsinstelling. Dat maakte dat ze zich eerder wilde distantiëren van politieke inmenging. In 2022 hebben Marc Verhofstede en ik, met de steun van Golden Palace een MBO gedaan en het bedrijf overgenomen. Nu is het tijd om als KMO wel die politieke druk te voeren en dan was het voor ons logisch om dat samen met Perstablo te doen.”
Voel je dat het nodig is om jullie politiek te laten horen?
"Absoluut! Onze sector wordt met argusogen bekeken. Elke stap die we zetten wordt onder de loep genomen. Wat mij enorm stoort is dat we tijdens de coronapandemie essentieel waren maar vandaag zijn we de boeman want wij verkopen sportweddenschappen, alcohol en tabak. Terwijl die sportweddenschappen een verwerven recht zijn dat we net hebben gekregen van de overheid.”
Dat jullie onder Perstablo vallen is dus een win-winsituatie voor iedereen?
“Daar ben ik van overtuigd. Voor ons is het een logisch gevolg dat we ons aansluiten. Zij zijn de beroepsfederatie en hebben al heel wat leden. Ze hebben de politieke contacten en hebben toch ook al wat gerealiseerd. Je moet het warm water niet opnieuw gaan uitvinden hé. En wij kunnen door ons aan te sluiten ervoor zorgen dat het ledenaantal serieus groeit waardoor de politieke kracht ook toeneemt en mee aan tafel gaan zitten waar dit nut heeft. Ik denk dat we samen gewoon nog sterker staan.”
Hoe zijn de gesprekken tussen Perstablo en Press Shop & More verlopen?
“Ik kende Yannick al van elkaar te zien op evenementen. In het verleden heb ik al eens voorgesteld om in dialoog te gaan. Maar nu met de nieuwe regering en de constante aanvallen op onze sector was de tijd echt rijp. We zijn samengekomen en als goeie ondernemers was alles was heel snel beklonken.”
Is er een grote impact voor jullie winkels?
“Neen, helemaal niet. Behalve natuurlijk dat wij allemaal meestappen in het B18-verhaal. Dat vinden wij een goed initiatief. Wij willen ook de rol van een verantwoord winkelpunt op ons nemen. Zo kunnen we ons onderscheiden van bijvoorbeeld nachtwinkels. Onze ondernemers hebben wel de kennis en ervaring om klanten correct te informeren. En bovendien is het naar de politiek toe ook een zeer sterk signaal.”
Politiek verandert er veel. Er is de display ban, de wegwerpvape die verboden wordt, hoe kijken jullie naar die regelgeving?
“Het wordt een uitdaging, dat staat vast. Heel die display ban is natuurlijk belachelijk. De overheid zorgt ervoor dat winkels opnieuw moeten investeren in nieuwe kasten terwijl er daardoor geen pakje sigaretten minder verkocht zal worden. Met andere woorden, het zal de volksgezondheid niets bijbrengen, maar het zorgt wel voor extra kosten. Perswinkels worden geviseerd en ik vraag me af wat het volgende zal zijn.
Er is een marktonderzoek gedaan en daaruit blijkt dat 25% van de gerookte sigaretten in België niet hier gekocht zijn. Wel in Luxemburg, Polen en online. Een enorme bron van inkomsten die de overheid hierdoor misloopt. Het is vooral heel frustrerend omdat er vanuit de overheid ook niets aan gedaan wordt, integendeel de accijnzen blijven stijgen.
En dan is er de aanval op vapen. Geen enkele media die hierover positief bericht.
“Wordt er over vapen gesproken, dan is het altijd negatief. We zitten met een minister die zijn eigen visie heeft maar zich niet laat informeren door anderen. Kijk eens naar Zweden. 6% procent rookt daar nog een sigaret. Wat doen ze in België? Nicotinezakjes verbieden. Dat begrijp je toch niet? Nu bestelt iedereen nicotinezakjes online en worden ze via Bpost, een overheidsbedrijf, geleverd aan de mensen thuis. Dat is de realiteit. Alternatieve tabaksproducten is de toekomst voor een smoke-free future maar dan moet je ze wel aanbieden in een gecontroleerde omgeving zoals de perswinkels.
Jullie zijn nu met 180 winkels, maar dat aantal willen jullie verder zien groeien de komende jaren.
Marc en ik zijn ondernemers puur sang “Ons doel is de komende twee jaar te groeien met nog eens minstens 20 winkels. We zijn ook altijd op zoek naar extra grote winkels. Groot omdat de “more” in onze naam staat voor alle extra diensten we aanbieden. Binnen Press Shop & More zijn meer dan 100 mensen actief, waarvan de helft op ons hoofkantoor in Strombeek, de andere collega’s zitten in de winkels, dus als we een winkel vinden die we kunnen overnemen, dan zetten we tijdelijk eigen mensen in de winkel tot we een ondernemer gevonden hebben. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het aantal perswinkels stand houdt. Ons doel is de sector opnieuw te doen heropleven en een nieuwe toekomst te geven, samen met Perstablo en hopelijk met de overheid.”