NiCKEL komt naar België met Perstablo als partner

NiCKEL is gelanceerd in België met Emmanuel Legras als CEO. Nadat het merk de Franse markt veroverde en al aanwezig is Spanje, wil het nu ook voet aan grond krijgen in België. Anders dan de traditionele banken hoef je niet naar een bankkantoor om een account aan te maken maar kan dat gewoon in een perswinkel.

NiCKEL is een van oorsprong Franse bankdienst met een Mastercard en een IBAN die openstaat voor iedereen vanaf 12 jaar, zonder inkomstenvoorwaarden. Opvallend, NiCKEL was de eerste bankinstelling waar je je kon registreren bij een perswinkel. Het enige wat je nodig hebt is een identiteitskaart en een telefoonnumer en na amper vijf minuten kan je al een account openen. NiCKEL-klanten kunnen in Frankrijk en Spanje al terecht in 6.500 verkooppunten.

Perswinkels en diversificatie

“Die weg willen we ook in België inslaan”, vertelt CEO NiCKEL Begië Emmanuel Legras. “Daarom zijn we ook een samenwerking aangegaan met Perstablo en Prodipresse want wij willen de focus ook op de perswinkels leggen voor het verspreiden van ons product.”

De ambitie van NiCKEL België is niet klein. Op vijf jaar tijd wil het zo een 300.000 klanten hebben in België en die moeten vooral via de perswinkels gevonden worden. “Gemiddeld bezoeken zo een 600.000 Belgen een perswinkel per dag. Dat is enorm veel. Bovendien bieden perswinkels vandaag veel meer aan dan kranten en magazines. Heel wat uitbaters willen diversifiëren en zo hebben perswinkels hun positie op de markt kunnen versterken.” Ter vergelijking, in Frankrijk heeft NiCKEL ongeveer 2 miljoen klanten en is daarmee de op twee na grootste in Frankrijk.

In tegenstelling tot een traditionele bank, is NiCKEL geen kredietinstelling maar eerder een ‘boekhouder’ van optellingen en aftrekkingen. Het kan dus ook het geld van de klanten niet gebruiken voor eigen transacties. Daarom wordt het geld direct overgemaakt op een blokkeringsrekening.

Hoopvolle toekomst

De ambitie van NiCKEL voor 2024 is erg duidelijk: aanwezig zijn in 8 Europese landen zonder dat NiCKEL aanzien wordt als een Frans merk. “NiCKEL zal geen Frans merk zijn dat geëxploiteerd wordt maar een merk dat in elk land wordt gecreëerd”, verduidelijkt Legras. In elk land waar Nikkel zal worden ingezet, zullen klanten daarom profiteren van een lokaal IBAN dat specifiek is voor hun land, een specifiek distributienetwerk dat voldoet aan hun behoeften en manier van leven, en een lokaal Nikkel-team met toegewijde klantenservice. Legras kijkt hoopvol naar de toekomst en gelooft sterk in het merk NiCKEL in België. “Momenteel zijn we volop bezig met de uitbouw van ons team en vestigen we ons in ons hoofdkantoor in Brussel. Dankzij de samenwerking met Perstablo kunnen we van NiCKEL een succes maken.

In Gesprek: Christ Suply, CEO van Ameel Candy World in Roeselare