Nationale Loterij maakt jaarcijfers bekend

Op 23 januari 2025 heeft de Nationale Loterij in het Koninklijk Circus haar cijfers voor 2024 gepresenteerd, met een omzet van 1.533 miljard euro tekent ze een duurzame en verantwoorde groei op van gemiddeld 2,7% per jaar sinds 2014.  

Volgens de Nationale Loterij bewijst dit groeipercentage dat het kiest voor een duurzame groei binnen een kansspelmarkt die nog steeds fors groeit. Ter herinnering: de Nationale Loterij maakt slechts 4% van de totale omzet van de kansspelsector uit. Voor het eerst in de geschiedenis van de Nationale Loterij werden er in 2024 318,9 miljoen spelmomenten geregistreerd.  

“De gemiddelde inzet per spelmoment blijft onder de 5 euro, en bedraagt meer bepaald 4,9 euro. Dit lage gemiddelde bewijst dat we inzetten op een verantwoorde spelervaring en dat past perfect binnen ons model: een groot aantal spelers speelt af en toe en met mate, en droomt ervan om de jackpot te winnen”, benadrukt Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij. "De spelers van de Nationale Loterij vormen de perfecte afspiegeling van de Belgische bevolking."  

De Belgen hebben nog nooit zo veel keer gewonnen met de loterij als in 2024: er werden meer dan 108,7 miljoen winstmomenten geregistreerd en er werd in totaal 1.057 miljard euro onder de winnaars verdeeld. Dankzij de Nationale Loterij zijn er in 2024 63 nieuwe miljonairs bijgekomen. 

App wordt populairder 

De traditionele trekkingspelen kenden afgelopen jaar een ongeëvenaard succes in België: Er waren 175,6 miljoen spelmomenten met de verschillende trekkingpelen zoals Lotto, EuroMillions, EuroDreams, Joker+,... Ook in onze evoluerende digitale samenleving voelen de Belgen zich meer dan ooit verbonden met de Nationale Loterij. De app van de Nationale Loterij werd in totaal meer dan 2,46 miljoen keer gedownload. Hij werd in 2024 gebruikt op 1,65 miljoen toestellen om meer dan 42,5 miljoen papieren speltickets uit de retail te scannen. Dat bevestigt dat de digitale tools die de Nationale Loterij aanbiedt het solide netwerk van verkooppunten versterkt.  

Perswinkels blijven bevoorrechte partner 

Op 31 december 2024 telde de Nationale Loterij 6.727 verkooppunten. De dagbladhandels blijven onze bevoorrechte partners. Ze zorgen voor 44% van de totale omzet. Het verkooppuntennetwerk blijft dus een belangrijke pijler voor de Nationale Loterij en vertegenwoordigt 1.1248 miljard omzet en 72% van de inzetten. Op digitaal vlak telt de Nationale Loterij 2.082.999 speelrekeningen, waarvan er 1.131.425 actief waren in de voorbije twaalf maanden.  

Een kleine knipoog: zo’n 800 van onze online spelers vierden, net als de Nationale Loterij, in 2024 hun 90ste verjaardag. Het digitale speelplatform vertegenwoordigt 412,8 miljoen euro omzet en 27% van de inzetten.  

Lotto blijft populairste 

Wat het aantal spelmomenten betreft was Lotto het populairste spel, maar staat ongeveer op gelijke voet met EuroMillions. In termen van omzet behaalde EuroMillions een bedrag van 489 miljoen euro. In de lijn van verwachting bleven ook de krasbiljetten en de instant loterijspelen hun groeipad volgen en zorgden ze voor een omzet van 486 miljoen. De omzet van de andere trekkingsplan steeg, met name dankzij EuroDreams, tot 144 miljoen. 

Verhalen uit de winkel