Luc Ceunis haalde de nationale pers als eerste officiële NiCKEL-verdeler in Vlaanderen. De diensten van de Franse bank worden nu ook aangeboden in België. Met deze betaalkaart kan je betalingen uitvoeren maar het is geen spaarrekening. “Het was via Perstablo dat ik het product leerde kennen en ik was eigenlijk meteen overtuigd”, vertelt Luc, die alleen maar voordelen ziet in NiCKEL. “De inspanningen die je ervoor moet doen zijn minimaal en je verdient er iets aan.” Al denkt hij ook wel dat het even zal duren alvorens NiCKEL helemaal ingeburgerd zal zijn in Vlaanderen en België.
De terminal van NiCKEL is zowat het eerste wat je ziet als je de Publi-Center in Dilbeek binnenstapt. De kleine terminal bestaat uit een soort tablet waarop mensen zich kunnen inschrijven en een scanner om de ID-kaart te scannen. “Het duurt letterlijk vijf minuten”, demonstreert Luc. “Nadien komen de mensen naar de kassa en activeren we hun bankkaart. Meer is het niet.”
Vertel eens iets over de geschiedenis van de winkel, Luc.
“In mijn vorig leven was ik zestien jaar lang beroepsmilitair. Maar ik was wat uitgekeken op dat leven. Als ambtenaar heb je de luxe dat je loopbaanonderbreking kan nemen en dat heb ik dan ook gedaan. In 2000 stond hier in Dilbeek een winkel over te nemen en ik heb de sprong gewaagd. Na acht jaar heb ik dan ook officieel mijn ontslag gegeven bij het leger en stapte ik voluit in dit nieuwe leven. In 2008 hebben we dan het oude pand ingeruild voor een nieuwbouw dat naast het oude pand werd gebouwd.”
Niet alleen de winkel onderging veranderingen, ook de sector.
“Dat klopt. De winkel groeide van 50 naar 200 vierkante meter en werd moderner. Was ons aanbod vroeger vooral gepind op kranten en magazines, dan is dat aanbod vandaag ruimer geworden. Al durf ik wel te zeggen dat wij nog steeds een redelijk traditionele perswinkel zijn met een grote nadruk op die geschreven pers. Maar uiteraard ook sportweddenschappen, een groot aanbod aan sigaren en we staan ook bekend om ons groot assortiment aan wenskaarten. Hiervoor komen mensen van ver. Momenteel zijn we nog geen pakjesdienst. We hebben erop zich de ruimte voor maar momenteel is dat nog niet aan de orde. Maar zeg nooit nooit.”
Daarnaast zijn jullie ook heel actief bezig met de spelen van de Nationale Loterij te promoten?
“Daar steken wij enorm veel tijd in en dat rendeert ook. Ik durf te zeggen dat wij een hele goede partner zijn van de Nationale Loterij en dat resulteert ook in wekelijkse mooie winsten. We zetten sterk in op online marketing om onze groepsspelen te promoten. Dat zorgt ervoor dat wij spelers hebben die zelfs nog nooit in onze winkel zijn geweest. We hebben zelfs spelers uit Wallonië en Frankrijk. Om dat te bereiken zijn we hier elke dag mee bezig en investeren we ook wel eens in een betaalde campagne op Facebook om veel mensen aan te trekken. Er kruipt veel werk in maar zolang het rendeert, zullen we dat blijven doen. We kunnen gemiddeld toch rekenen op een tachtigtal spelers, afhankelijk van de grootorde van de jackpot natuurlijk.”
En nu komt NiCKEL daar ook nog bij?
“Daar waren we eigenlijk redelijk snel van overtuigd. Het was via Perstablo dat ik NiCKEL leerde kennen en ik moet zeggen dat ik vrij snel geloofde in hun visie. Als je kijkt naar deze buurt dan zie je dat het aantal automaten waar je geld kan afhalen slinkt. Hier achter de winkel heb je een wijk waar vooral oudere mensen wonen en zij hebben nog steeds graag cash geld. Daarvoor kunnen ze nu bij ons terecht.
Welke stappen moet je allemaal ondergaan om een NiCKEL-verdeler te worden?
“Daar gaan een paar weken over maar eens de terminal geïnstalleerd is en je hebt al de uitleg gekregen, dan kan je heel snel van start gaan. NiCKEL zorgt voor de installatie en je krijgt een handige brochure met al de info mee. Maar eigenlijk wijst het zichzelf allemaal uit hoor. Als je de uitleg zelf een paar keer hebt gedaan, gaat het vanzelf.
Krijg je veel vragen van nieuwsgierige klanten?
“Heel veel. Je merkt dat mensen nieuwsgierig zijn. Als mensen me om uitleg vragen, dan geef ik die met plezier. Je mag niet vergeten dat het over financiën gaat en dus zijn mensen altijd wat voorzichtiger. Dankzij een goede uitleg kan je ze helemaal geruststellen dat het volkomen veilig is. Sommige mensen geven aan na de uitleg nog even te zullen nadenken, anderen zijn meteen overtuigd. Ik heb voor mezelf een doel van één rekening per maand vooropgesteld. Dat zijn 52 nieuwe klanten op een jaar. Ik denk dat dat haalbaar is maar veel zal afhangen van de marketing die NiCKEL nog voert.
Een veel gehoorde bedenking van collega’s is de veiligheid. Brengt zo een banksysteem geen extra risico’s met zich mee?
“Voor alle duidelijkheid, het gaat om een terminal waar mensen zich inschrijven. Het is dus geen cashautomaat. Als mensen geld afhalen, betaal je hen met geld uit de kassa. Moet je dan extra cash in je kassa voorzien? Ook dat valt heel goed mee. Het is niet zo dat er dagelijks tien mensen langskomen om geld af te halen. Ik denk dat het aspect veiligheid sowieso belangrijk is in een perswinkel. Als je alleen al eens rondkijkt heb je hier voor duizenden euro’s aan tabakswaren liggen. Je winkel moet je dus sowieso beveiligen. Ik denk dat we dit niet groter moeten gaan maken dan het in werkelijkheid is.”
Tot slot, welke voor- en nadelen zie jij?
“Eerlijk? Ik zie alleen maar voordelen. In de eerste plaats krijg je nieuwe klanten over de vloer die vaak ook nog iets extra kopen. Daarnaast bouw je je factuur van Worldline verder af omdat de transacties gratis zijn. Het is dus een win-winsituatie. Klanten kopen iets extra en je verdient zelf ook nog iets aan de transactie. Daarnaast moet je er zelf ook erg weinig tijd en geld in steken.