Nooit eerder hoorde je een voormalige leerkracht lichamelijke opvoeding zo passievol over snoepgoed vertellen als de CEO van Ameel Candy World Christ Suply. “Waar ik ook ben, als ik een snoepwinkel tegenkom, dan moet ik een kijkje nemen.” Al 17 jaar werkt Christ voor de Belgische nationale, onafhankelijke en familiale groothandel die gespecialiseerd is in de B2B-verkoop en levering van snoep, zoetwaren en dranken. Met hun traditionele snoepjes uit grootmoeders tijd richt het bedrijf zich ook op kleinere spelers zoals de perswinkels. “Hiermee kunnen perswinkels zich onderscheiden van anderen.”
Ameel Candy World is een familiebedrijf dat werd opgericht door Wilfried Ameel. Het verhaal begint in 1960 wanneer Wilfried Ameel “Ameel Confiserie” sticht in Roeselare. In 1999 werd de vennootschap Ameel Candy World opgericht. Een historische stap voor het bedrijf. In 2001 komt zoon Tom bij het bedrijf en een jaar later wordt het zusterbedrijf United Sweets opgericht, een verpakkingsfirma. Door de jaren heen blijft het bedrijf groeien en in 2007 behaalt het voor de eerste keer de kaap van 25 miljoen euro omzet. Tom Ameel is vandaag de dag gedelegeerd bestuurder van Ameel Candy World, ook Wilfried Ameel is nog steeds actief.
Ameel Candy World ligt in een industriezone in Roeselare en werd gesticht door Wilfried Ameel. De bakkerszoon die in Antwerpen studeerde en terugkeerde met een actieplan. Taarten en koekjes bakken liet hij over aan zijn vader. Wilfried deed waar hij goed in was: verkopen. Jaren later volgt Ameel Candy World nog steeds datzelfde principe: het voorzien van hun klanten van impulsproducten die een meerwaarde bieden in hun assortiment.
Ameel Candy World maakt zelf geen snoepjes maar jullie verdelen die. Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten?
“Wat wij doen is inderdaad niet uniek. Maar de manier waarop wij dat doen is dat wel. Wij beperken ons heel bewust tot confiserie en drank. Zo zullen wij nooit tabak aan de man brengen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat dat een apart metier is en heel wat meer beveiliging vraagt. Wil je in het oog springen, dan moet je je onderscheiden van je concurrenten. Dat doen wij door ons niet alleen te focussen op de mainstream merken; want die blijven zeer belangrijk; maar ook door eigen en exclusieve merken aan te bieden.”
We leven in een tijd waar het draait om een gezonde levensstijl. Heeft dat invloed op de verkoop van snoep?
“Snoep is van alle tijden en dat zal altijd zo blijven. Daar ben ik van overtuigd, ook in een wereld waar alles draait om gezondheid en een gezonde levensstijl. Ik word nog altijd kwaad als ik mensen hoor zeggen dat snoep ongezond is. Dat is relatief en hangt af van de mate van consumptie. Ik ben van opleiding leerkracht lichamelijke opvoeding en tegelijk ben ik een snoeper. Toch was ik altijd gezond omdat ik ook voldoende beweeg. Vandaag zien we heel wat light producten en dat juich ik van ganser harte toe want dat was er vroeger niet het geval. Wij merken dat de verkoop van snoep, ook door dat nieuwe aanbod, ook niet minder is dan voorheen.”
“Het belang van perswinkels voor ons bedrijf kan niet onderschat worden maar ik denk dat we nog meer zouden kunnen samenwerken.”
Jullie zetten ook heel hard in op de beleving.
“Klopt. Dan kom je opnieuw in het verhaal van je onderscheiden van concurrenten. Wij hebben tal van eigen merken en exclusieve producten. Met ons eigen merk ‘Traditionals’ brengen we de nostalgische snoepen terug tot bij de consument. Noem het “de snoepen uit grootmoeders tijd”. Unieke producten die je niet zomaar overal vindt. Dankzij ons zusterbedrijf United Sweets, dat gespecialiseerd is in het verpakken van snoepgoed, kunnen wij kleine hoeveelheden leveren in een klasvolle verpakking, terwijl die producten vroeger enkel in bulk verkrijgbaar waren. Ideaal voor perswinkels die zich willen onderscheiden. Let wel, je moet sowieso ook voor de mainstream merken gaan maar met onder andere een range van Traditionals-soorten kan je je onderscheiden van de niet-perswinkels in de buurt en bovendien zorgt dit voor een veel betere rentabiliteit.
Welk bekend snoepgoed vind je terug in de ‘Traditionals’?
“Dat zijn er heel veel. Dat gaat van de “Gentse Sneeuwballen” tot de “Cuberdons” en de “Zure Hosties”. Evengoed vind je de “Smoelentrekkers” en de “Rode hamers” terug in het assortiment. Zeer populair zijn ook het Antwerps – en het Chocospek. Ken je de “Guimauves”? Ook wel ‘Mariaatjes’ genoemd. Enorm populair tijdens Sinterklaas. Ook deze voorzien wij tijdens het seizoen in ons assortiment van ‘Traditionals’.
Via onze website kunnen klanten heel eenvoudig hun gewenste hoeveelheid bestellen.
“Ik word nog altijd kwaad als ik mensen hoor zeggen dat snoep ongezond is. Dat is relatief en hangt af van de mate van consumptie.“
Hoe belangrijk zijn perswinkels voor jullie bedrijf?
“Dat belang kan niet onderschat worden maar ik denk dat we nog meer zouden kunnen samenwerken. Het aantal perswinkels zal wellicht niet meer stijgen. De laatste jaren zijn er ook heel veel verdwenen. Dat is bijzonder jammer. We hebben het belang van een perswinkel gezien in deze coronatijden. De drempel om zo een winkel binnen te stappen is erg klein voor klanten en dus denk ik dat wij een heel goede partner kunnen zijn. Eens je een klant in je winkel hebt, is het belangrijk om hem een gevarieerd aanbod te kunnen bieden. Iets waardoor die klant denkt, hé hier moet ik nog komen. En daar spelen wij met onze “Traditionals” heel fel op in. Het is dus in ieders belang, de perswinkels en die van ons, dat wij in de toekomst goed blijven samenwerken.”
Kunnen klanten eenvoudig een bestelling plaatsen bij jullie?
“Ja, wij zetten met Ameel Candy World sterk in op digitalisering. Dat zorgt er voor dat klanten heel eenvoudig hun bestelling kunnen plaatsen bij ons via de webshop. Dankzij een login kunnen zij zich aanmelden en zien ze een overzicht van alle producten die we hebben. Daar kunnen ze eenvoudig aanduiden hoeveel producten ze wensen te bestellen. Verder hebben we er voor gezorgd dat klanten gemakkelijk kunnen zien wat de houdbaarheidsdatum is en wat de actuele voorraad van dat artikel is. De klant kan bovendien op eender welk moment een bestelling plaatsen. Wij hebben al heel veel positieve feedback gekregen over onze webshop en we kijken altijd verder en proberen dit systeem nog uit te breiden in de toekomst.”
Tot slot, je hebt ongetwijfeld al heel veel snoep geproefd maar wat is nu jouw ultieme snoepje?
“Dat is zonder enige twijfel het chocospek. Als dat echt vers spek is dan heb je eerst die krak van de verse chocolade en dan het smeuïge van het spek. Dat is het beste wat er is! Natuurlijk ook te vinden binnen ons gamma van Traditionals. “