Eerste editie Press Expo smaakt naar meer

Op 18 mei vond de eerste editie van Press Expo plaats in Brussels Expo. Met meer dan 60 standhouders en 450 enthousiaste bezoekers bewees de beurs meteen haar meerwaarde. Een initiatief van Perstablo en Prodipresse dat smaakt naar meer — en nu al uitkijkt naar een vervolg. 

Op zaterdag 18 mei vond in Paleis 3 van Brussels Expo de allereerste editie van Press Expo plaats, een initiatief van Prodipresse en Perstablo. Het werd meteen een schot in de roos: meer dan 450 bezoekers verzamelden zich om kennis te maken met meer dan 60 standhouders — stuk voor stuk interessante partners voor de moderne perswinkel. 

Zowel grote namen uit de sector als kleinere, vernieuwende spelers waren aanwezig en stelden met enthousiasme hun aanbod voor. Van distributie en promotie tot innovatieve diensten en technologieën: de beurs bood een breed en inspirerend overzicht van wat leeft in de perswereld. 

Xavier Deville (Prodipresse) en Yannick Gyssens (Perstablo) blikken zeer tevreden terug. “Deze eerste editie toont aan dat er écht nood is aan een fysiek ontmoetingsmoment binnen onze sector,” klinkt het. “Het is duidelijk dat Press Expo potentieel heeft om uit te groeien tot een vaste afspraak, om de twee jaar bijvoorbeeld.” 

Ook bij de standhouders was de tevredenheid groot. Emmanuel Legras, CEO van Nickel, verwoordt het als volgt: “Het is een fantastisch initiatief van Perstablo en Prodipresse om Press Expo te organiseren. Wij wilden hier heel graag aanwezig zijn om onze diensten aan te bieden en kennis te maken met winkels. De beurs is zeer goed georganiseerd en wij komen zeker terug.” 

Ook Tom Vandemoortele van AMP onderstreept het belang van de beurs: 

“Het is belangrijk dat er opnieuw een beurs als deze georganiseerd wordt. Ik wil Perstablo en Prodipresse daar ook voor bedanken. Het is een geslaagde editie en ik ga ervan uit dat de organisatoren deze editie zullen evalueren, maar ik hoop dat er een tweede editie komt en dat dit verder kan groeien.” 

Na jaren zonder fysieke beurs voelde deze editie als een frisse herstart voor de sector. Het directe contact, de spontane gesprekken en de gedeelde passie voor het vak maakten van deze dag een echt succes. 

Sven Van Hulst van Golden Palace denkt dat Press Expo de komende jaren nog verder kan groeien. Hij ziet een grote meerwaarde in het creëren van naamsbekendheid op de beurs. Frank Schiettecatte van Conway is dan weer blij dat er eindelijk opnieuw een fysieke beurs is: “We kunnen met bezoekers in dialoog gaan, we kunnen ze inspireren en meer vertellen over de mogelijkheden die er zijn. Dat persoonlijk contact is voor ons heel belangrijk. Het is zo belangrijk om hier aanwezig te zijn.” 

Ook Emanuel Legras van Nickel is blij dat zij erbij konden zijn: “Allereerst is de beurs heel goed georganiseerd en zijn er heel veel exposanten aanwezig en natuurlijk ook veel winkels die hier op onderzoek komen en kennismaken met nieuwe mogelijkheden voor hun winkels. 

Press Expo 2025 was meer dan een beurs: het was een teken van herwonnen dynamiek binnen de sector. Een plek waar inspiratie, netwerking en toekomstplannen samenkwamen — en een eerste stap naar meer. 


Van krantenwinkel tot culinaire trekpleister