Op zaterdag 4 oktober 2025 is het weer zover: de Dag van de Persverkoper. Maar dit jaar wordt het een editie om niet te missen. Voor het eerst slaan Perstablo en Prodipresse de handen in elkaar om er een landelijke viering van te maken. De hele sector – van noord tot zuid – wordt in de kijker gezet, met een feestelijke actieweek, een grote klantenwedstrijd én een gezellige slotavond. We spraken met Xavier (Prodipresse) en Yannick (Perstablo) over het waarom en wat van deze bijzondere editie.
Samen sterker: één dag, één stem
"Door deze dag gezamenlijk te organiseren, versterken we de samenwerking tussen onze federaties," vertelt Xavier. "Het is een logisch vervolg op eerdere initiatieven zoals Pressexpo, en het laat zien dat we samen een toekomstvisie delen: de sector ondersteunen en klaarstomen voor de komende jaren."
Yannick sluit zich daarbij aan: "We willen geen verschil meer maken tussen Wallonië en Vlaanderen. Een persverkoper is een persverkoper, waar hij of zij ook werkt. Door samen op te trekken, tonen we dat wij als beroepsfederaties écht verenigen, inspireren en verbinden."
Wat is er nieuw in 2025?
De grootste vernieuwing is uiteraard het nationale karakter van het evenement. "We willen persverkopers uit het hele land betrekken," zegt Xavier. "En om het feest compleet te maken, sluiten we de dag af met een gezellige avond, georganiseerd door beide federaties. Zo kunnen collega’s elkaar beter leren kennen in een informele sfeer."
Yannick benadrukt het belang van verbondenheid: "De Dag van de Perswinkel is niet zomaar een evenement, het is een moment van samenkomst. Het vergt veel organisatie, maar het loont. Want vandaag werken we nog te vaak op ons eigen eiland. Deze gezamenlijke aanpak is een voorbeeld van hoe het ook anders kan."
Wedstrijd voor klanten: 60 prijzen te winnen
Naast de feestelijkheden is er ook een grote klantenwedstrijd. "Het concept is eenvoudig," legt Yannick uit. "Tijdens de actieweek krijgen klanten bij aankoop in een deelnemende winkel een ticket met een unieke code. Die kunnen ze online registreren en zo kans maken op één van de zes prijzen in hun provincie."
Van een weekendje Pairi Daiza tot een etentje in een gezellig restaurant – de prijzen zijn aantrekkelijk en gevarieerd. "We hebben bewust gekozen om ook de klant te betrekken," zegt Xavier. "Zij zijn tenslotte het kloppend hart van elke winkel. Met deze actie zetten we niet alleen onze sector in de kijker, maar ook de band tussen winkel en klant."
Hoe werkt het?
Inschrijven kan vanaf eind juni tot en met 28 augustus via een eenvoudig online formulier. "Na registratie is de deelname meteen geldig," aldus Xavier. "Het is toegankelijk voor iedereen – geen gedoe."
Yannick besluit enthousiast: "We hopen dat zoveel mogelijk winkels deelnemen. Misschien maak jij wel één van je klanten heel blij met een mooie prijs! En binnenkort brengen we jullie uiteraard op de hoogte van het volledige programma voor 4 oktober."
Blijf op de hoogte
Houd je mailbox en de communicatie van Perstablo goed in de gaten – binnenkort volgt er meer info over het programma, de deelnemende prijzen en hoe je winkel makkelijk kan meedoen. Eén ding is zeker: deze Dag van de Persverkoper wil je niet missen!