Interview Tom Vermeirsch AMP

Interview met Tom VERMEIRSCH 

Verkoopdirecteur bij AMP

Mr Vermeirsch, wat is uw huidige positie bij AMP?

Ik ben verkoopdirecteur bij AMP. Ik ben verantwoordelijk voor de relaties met de uitgevers en met de verkooppunten. 

Samen met mijn teams verbinden we uitgevers en verkooppunten in de breedste zin van het woord. Wij zorgen ervoor dat de verkooppunten de juiste hoeveelheden krijgen, wij onderhandelen met de uitgevers over de beste prijzen en wij zorgen voor de betaling van onverkochte exemplaren. De kwaliteit van de dienstverlening en de relatie met de boekhandelaren zijn voor mij van primair belang. Daarom heb ik een paar jaar geleden een zeer grondig klanttevredenheidsprogramma opgezet, alsmede interne callcenters voor een betere ondersteuning van boekhandelaren.

Ik ben onlangs ook benoemd tot algemeen directeur van Aldipress, de toonaangevende persdistributeur in Nederland, die onlangs door AMP is overgenomen. Digitalisering en dalende persvolumes hebben AMP ertoe aangezet om ook naar mogelijkheden in het buitenland te kijken. Iedereen is gebaat bij een stabiele en gezonde persdistributie: de verkooppunten en de uitgevers, maar ook het publiek dat nieuws, accessoires, drank en snacks in de eigen buurt wil kunnen kopen.

Hoe gaat het met de verkoop van losse exemplaren  bij AMP in 2022? 

De verkoop van losse exemplaren staat onder druk, zowel in België als in het buitenland. Uitgevers kijken naar digitale abonnementen omdat dit hen gelukkig maakt. Dit is een macrotrend die niet zal veranderen. Om dit tegen te gaan is diversificatie een belangrijk middel, zowel voor de handelaar als voor AMP.

Bij de overname van AMP door Bpost werden verschillende commerciële merken gegroepeerd onder de nieuwe naam UBIWAY (AMP - Kariboo - Alvadis - Burnonville en press-shop/relais). Hoe is dit alles geëvolueerd sinds de overname?

Deze merken waren onze eerste successen op de weg naar diversificatie. Wij hebben toen besloten onze "renpaarden" in dezelfde stal onder te brengen, Ubiway, en het merk Burnonville, dat sterk met speelgoed werd geassocieerd, los te laten. Aangezien de focus van onze groep, Bpost, op distributie ligt en niet op detailhandel, hebben wij in het voorjaar besloten onze dochteronderneming Ubiway Retail te verkopen, die onder meer Press Shop, nu Press Shop&More, in portefeuille had. Toch blijven wij als reuzen op de Belgische persdistributiemarkt nauw met hen samenwerken, het zijn onze vroegere collega's. Onze diversificatieafdeling is sindsdien gegroeid onder leiding van mijn collega Tom Vandemoortele, een 'zwaargewicht" uit de voedseldistributie. Zijn team lanceert binnenkort versie 2.0 van Distriweb' van AMP, evenals onze eigen mobiele applicatie, Distrimobi, die de dagelijkse taken van de persverkopers zal vergemakkelijken.

Aan de kant van de diversificatie is er de Colibri-actie: kunt u daaruit al enkele conclusies trekken?

Diversificatie is zeer belangrijk voor AMP omdat het persverkopers in staat stelt aanzienlijke verkopen te realiseren en de verkoopstroom in het verkooppunt te verbeteren. Uit onze cijfers blijkt dat persverkopers die diversifiëren hiervan profiteren. Dit blijkt uit ons getrouwheidsprogramma, Colibri, dat afgelopen oktober werd gelanceerd: zo'n 300 verkooppunten ontvangen binnenkort hun eerste Colibri-bonus van tussen de 200 en 400 euro.

U brengt ook het merk DISTRISHOP op de markt, een kassaprogramma op een markt waar al verschillende concurrerende exploitanten zijn. Hoe onderscheidt u zich van de anderen?

Wij zijn erg trots op Distrishop, ons kassasysteem speciaal ontworpen voor persverkooppunten , "made in Belgium, by AMP"! Naast de taken die specifiek zijn voor de persverkoop, zoals het beheer van onverkochte exemplaren, heeft Distrishop ook geavanceerde functies, waarmee de boekhandelaar een bepaalde titel voor een bepaalde klant opzij kan zetten. Van de systemen op de markt heeft Distrishop de meeste kilometers op de teller en ook de beste klantenondersteuning. Ons verkoopteam bestrijkt heel België, opleidingen en technische ondersteuning zijn beschikbaar voor de boekhandelaars, waar andere leveranciers alleen online ondersteuning bieden. Distrishop is dus een zeer service gerichte oplossing voor een zeer redelijke prijs.

Op logistiek niveau heeft het netwerk op sommige plaatsen te lijden gehad van vertragingen bij de levering? Wat is de reden hiervoor? Hebben we de mogelijkheid om de beweging van een vrachtwagen op het internet te volgen?

De huidige energiecrisis stelt iedereen voor uitdagingen, en zeker de vervoerders. Bovendien is het vervoer van de pers bijzonder - zij krijgen bijvoorbeeld de sleutels van de verkooppunten voor leveringen. Daar komt nog bij dat er spanningen zijn op de arbeidsmarkt: niet alle chauffeurs zijn bereid om 's nachts te werken zoals de pers vereist. Daarom is het voor ons uiterst moeilijk om kwaliteitstransportbedrijven te vinden die concurrerende tarieven hanteren en wettelijk in orde zijn. De opkomst van de elektronische handel maakt de zaken nog ingewikkelder en slokt een aanzienlijk deel van de transportmiddelen van ons land op. Dit gezegd zijnde, heeft AMP het geluk te beschikken over een zeer groot transportnetwerk en een zeer ervaren en gekwalificeerde afdeling transportbeheer. Daarom zoeken wij naar oplossingen om aan de perswinkels te kunnen blijven leveren.

Wij vragen ons ook af wat de gevolgen zijn van de stijgende brandstofprijzen voor onze verzendkosten, die elk jaar in januari worden herzien. Wat kunnen we verwachten?

De verzendkosten volgen de dieselprijs. Deze prijzen worden elk jaar geïndexeerd, dus het is onvermijdelijk dat wij onze tarieven aan het begin van het jaar moeten herzien.

AMP heeft een nieuw logo en een nieuwe identiteit. Kunt u deze verandering verklaren?

Het AMP van vandaag lijkt weinig op het AMP van vroeger. We creëerden callcenters, deden grote investeringen in technologie voor onze distributiesites, lanceerden diversificatie... Vervolgens creëerden we afdelingen voor kwaliteitscontrole van de klantenondersteuning, om de diensten te beheren die we in partnerschap met Bpost leveren...

In deze geest heeft het nieuwe AMP-logo verschillende betekenissen. Allereerst vertegenwoordigt het het verkooppunt, met zijn toonbank en verkoopartikelen, maar ook de leveringen in onze bekende AMP-bakken. De geometrische elementen bovenaan het logo stellen de perstitels en de diversificatieproducten voor. De kleuren weerspiegelen ook ons groepsmerk, Bpost.

 

Er is dus veel veranderd bij AMP, maar één ding niet: onze toewijding aan het vak van krantenverkoper. Daarom hebben wij ervoor gekozen de verkooppunten te blijven bedienen onder de naam AMP, en te blijven profiteren van de opgebouwde reputatie die deze naam heeft.

Eerste receptie voor partners meteen groot succes