In Gesprek: Koenraad Cappon, sigarenmeester en levensgenieter

Als vermaard sigarenmeester en uitgever van vakblad AromaG weet Koenraad Cappon alles over het productieproces, de liefhebberij en de verkoop van deze Midden-Amerikaanse genotswaren. Maar heeft de sigaar ook een plaats in onze dagbladhandels, en hoe begin je aan de verkoop? Een interview.

Koenraad Cappon is voorzitter van AromaG, een sigarenmagazine voor leden en professionelen. AromaG wil het bindmiddel zijn tussen fabrikanten, handelaars, (sigaren)clubs en de puristen ‘mensen met smaak op zoek naar genot’. Dit vertaalt zich in een open communicatie via nieuwsbrieven, magazine en website.

Dag Koenraad, vertel eens: hoe ben jij zo’n autoriteit geworden in het sigarenlandschap?

Koenraad: “Als liefhebber verdiep ik mezelf al jaren in alle aspecten van de sigaar. Ik geniet er niet alleen fervent van, ook het productieproces en alles daarrond fascineert me. Zo reis ik jaarlijks naar Cuba, Nicaragua, de Dominicaanse Republiek en af en toe naar Honduras om er de plantages en sigarenfabrieken te bezoeken.. Naast ere-secretaris van sigarenclub Aroma de Cuba, lid van The Cigar House en secretaris van de Confrerie van Jean Nicot Belux ben ik ook voorzitter van AromaG.”

“AromaG is een jaarlijks magazine dat geboren werd als clubblad van de Brugse sigarenclub Aroma de Cuba. Sinds 2012 wordt AromaG ruimer uitgegeven als een volmaakt epicuristenmagazine en ondertussen zijn we vrijwel het grootste sigarenblad in België en Nederland.”

Vind jij dat dagbladhandels een goed verkooppunt zijn voor sigaren?

Koenraad: “Absoluut. Zeker in de markt longfiller markt is er nog veel potentieel. Als verkooppunt is het vooral belangrijk dat je meerwaarde levert voor de sigarenliefhebber. Zo moet je de nodige kennis hebben, goede producten aanschaffen én ze goed bewaren. Die expertise bouw je niet zomaar op, maar een goed netwerk kan zeker helpen, zo kan je ten rade gaan bij andere sigarenliefhebbers of -verkopers.”

“Doe je je taak als verkoper goed, dan kan je echt een sigarencultuur opbouwen in je regio. Dat is mooi om te zien!”

Kan iedereen zomaar beginnen met de verkoop? Wat als je zelf geen sigaren rookt?

Koenraad: “Dat is een moeilijke kwestie. Sigaren zijn een echt passieproduct, zowel de producent, de leverancier als de verkoper moeten echt gepassioneerd zijn door de sigaar. Maar sigaren verkopen zonder ze te roken kan natuurlijk altijd. Je hebt gelukkig erg veel invoerders die opleidingen aanbieden waardoor je je echt kan verdiepen in het product. Je kan zelfs mee naar Cuba om een echte Habanos-specialist te worden.”

Wat is een goed startersaanbod voor een dagbladhandel?

Koenraad: “Je hebt verschillende soorten sigaren. Cubanen zijn nog steeds de populairste in België, maar Dominicanen, Nicaraguanen en Hondurezen volgen op de voet. Om een aantrekkelijk aanbod samen te stellen ga je best in overleg met een invoerder.”

“Het voordeel aan de sigarensector is dat ook de invoerders echt gepassioneerd zijn. Zij hebben er geen baat bij om jou zonder voorkennis een massa sigaren te verkopen. Bij hen heerst een cultuur van vriendschap en liefhebberij, geen platvloerse vertegenwoordigersverkoop zoals bij sommige sigarettenfabrikanten dus. Dat is goed, want ook voor klimaatkasten (humidors) helpen zij je graag met allerlei uitleenformules.”

Wat zijn enkele valkuilen voor een beginnende sigarenverkoper?

Koenraad: “Sigaren zijn een natuurproduct, en ze vergen daarom de juiste kennis en onderhoud. Sigaren moeten tijdig geroteerd worden in hun klimaatkast en ze kunnen ook slecht worden. Daarnaast heb je verschillende soorten, dus moet je je aanbod regelmatig up-to-date houden. Niemand zal nog een iPhone 4 kopen als de nieuwste iPhone 11 elders in de rekken ligt. Alhoewel je natuurlijk ook vaste waarden hebt, oud is niet per definitie slecht, kijk maar naar de aged en vintage producten. De sigarenverkoop vergt dus een persoonlijk en financiële investering, maar doe je het met een passie en kennis van zaken, dan loopt het ongetwijfeld op een groot succes uit.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor sigarenliefhebbers? Gaat het product blijven bestaan gezien de hoge druk op de tabakssector denk je?

Koenraad: “Ik maak steeds het onderscheid tussen verslaafde rokers en genieters. Sigaren rook je om de smaak, de oorsprong en de cultuur die daarbij hoort. Dat is ook de reden waarom je sigaren nooit kan vervangen door elektronische alternatieven zoals die steeds populairder worden.”

Leeft de sigarencultuur ook nog onder jongeren?

Koenraad: “Zeker en vast. Ook jongeren komen samen om te genieten van een goed sigaar. De laatste jaren leeft een opvallende trend: mensen roken minder, maar beter. De sigaret maakt plaats voor een ervaring die draait om smaak en samenzijn, in plaats van kort impulsgenot.”

Kunnen tabakspeciaalzaken en dagbladhandels probleemloos hetzelfde product verkopen volgens jou?

Koenraad: “Ik geloof dat er een groot verschil speelt tussen de twee. Als je als consument een tabakspeciaalzaak binnenwandelt, dan ben je daar voor één reden. In tegenstelling tot de dagbladhandel, waar de consument in contact komt met een grote verscheidenheid aan producten en diensten.”

“De dagbladhandel is daarom hét kanaal om meer mensen kennis te laten maken met sigaren. Ook al is je aanbod misschien beperkter dan dat van een tabaksspeciaalzaak, de kans dat mensen ermee in contact komen is veel groter. Ik denk daarom dat zowel de leveranciers, de liefhebbers als de tabakspeciaalzaken zelf de rol van de dagbladhandel hierin erkennen.”