In de Kijker: Landrada in een nieuw jasje

In de Perronstraat van het Zuid-Limburgse Bilzen vinden we dagbladhandel Landrada terug. Na vier jaar achter zijn toonbank besloot uitbater Charlie Vanroelen dat het tijd was voor een grondige renovatie. “Sinds november 2020 zitten we in een nieuw pand, slechts vier huisnummers verder en onder dezelfde iconische naam”, vertelt hij. “Dankzij de extra ruimte en de aantrekkelijke inrichting kon ik er een vliegende start van maken!”

Naam: Dagbladhandel Landrada
Adres: Perronstraat 12, Bilzen
Oppervlakte winkel: 105 m2
Openingsuren:
Maandag tot vrijdag: 07:00 – 18:00
Zaterdag: 08:00 – 18:00
Zondag: gesloten
Personeel: 5 medewerkers en 4 studenten (incl. Dagbladhandel Thijs)
Uitzonderlijke diensten: kantoormateriaal, geschenken, snoepgoed, wenskaarten, meeneemkoffie, sigaren, wijn, sterke dranken, e-sigaretten, Pakketpunt, DHL, UPS.

Dag Charlie, vertel eens: hoe ben jij ooit je eigen perswinkel begonnen?

Charlie: “Ik ben hier eigenlijk ingerold dankzij mijn vriendin. Voorheen werkte ik in de bouwsector, maar mijn vriendin Sabine heeft een dagbladhandel in Hasselt die al ruim 81 jaar in de familie zit. Zo’n vier jaar geleden namen we samen Landrada over, terwijl zij nu Dagbladhandel Thijs in Hasselt uitbaat.”

Vanwaar die naam Landrada?

Charlie: “De heilige Landrada stichtte ooit het klooster van Munsterbilzen. De naam namen we over samen met de winkel, gezien die al goed bekend was bij de bewoners.”

Waarom besloot je in 2020 te verhuizen?

Charlie: “Vier jaar geleden boden we vooral pers, kansspelen en tabak aan, maar dat aanbod zijn we al snel systematisch beginnen uitbreiden. Er kwam een punt dat de winkel met zijn 30 m2 gewoon te klein was, in die mate dat we bepaalde producten verkochten maar ze niet konden uitstallen. Dan is het tijd voor een grotere winkel! We zijn van de Perronstraat 8 naar nummer 12A verhuisd.”

Hier zijn grondige renovatiewerken gebeurd, wat kan je daarover vertellen?

Charlie: “Voor onze nieuwe winkel hebben we een totaalrenovatie gekozen. Mijn eigen ervaring in de bouwsector kwam hier goed van pas, zo heb ik het ontwerp zelf kunnen maken. Voor het interieur investeerden we in een samenwerking met Eric Klinkers, een samenwerking waar ik nog geen moment spijt van heb gehad. Het resultaat is een ruime winkel van zo’n 105 m2 met een functionele maar visueel aantrekkelijke indeling. Alles is modulair, zo kunnen we steeds eilanden verschuiven of rekken bijbouwen naar wens.”

Hoe heb je de verhuis aangepakt? Ben je een tijd gesloten geweest voor de renovatie?

Charlie: “We zijn eigenlijk maar een halve dag dicht geweest, gezien we onze andere winkel zijn blijven gebruiken tot de dag van de verhuis. Op 15 november 2020 zijn we officieel in deze winkel gestart.”

“Eerder dit jaar zijn we wél een maand dicht geweest, maar dat was vanwege de eerste lockdown. Gezien de grote ongerustheid onder het personeel en de klanten hebben we toen een maand de deuren gesloten om alles correct te organiseren en de nodige beschermmiddelen aan te kopen.”

Hoe probeer jij te diversifiëren?

Charlie: “Dat is voor Landrada een voortdurend proces. We bieden niet alleen verschillende pakjesdiensten aan, maar zoeken ook voortdurend naar futureproof producten met hogere marges. Om te beginnen zijn we gespecialiseerd in elektronisch roken, zo verkopen we vooral gesloten systemen. Dat zijn goede producten voor de dagbladhandel, want de marges liggen veel hoger dan voor klassieke rookwaren.”

“Verder specialiseren we ons ook in B2B kantoormateriaal onder de naam OFFICESUPPLY.be. In die mate dat we nu ook een eigen vertegenwoordiger op de baan hebben voor deze producten. We hebben ook een groot gamma aan wijn en sterke dranken, zo bieden we onder andere een gin op basis van olijven. Tot slot bieden we ook geschenken aan, Belgische handtassen, meeneemkoffie, wenskaarten, sigaren en nog veel meer.”

Je bent duidelijk erg ondernemend van aard: is dat belangrijk voor de perswinkelier?

Charlie: “Dat is misschien zelfs dé belangrijkste kwaliteit van een dagbladhandelaar. De tijd om passief weg te kwijnen achter je toonbank is echt wel voorbij. Alles begint bij de juiste uitstraling en een lach op je gezicht. Ik durf wel eens aan collega’s zeggen dat ze een stapje naar buiten moeten zetten om zich af te vragen ‘Zou ik hier binnengaan?’.”

“Persoonlijk durven wij snel schakelen als het op producten aankomt en verplaatsen we regelmatig de eilanden in onze winkel. Als dagbladhandelaar moet je een ondernemende houding hebben. Een goed voorbeeld: is er een grote speelpot voor Euromillions of een product in promotie? Dan sturen wij de geïnteresseerde Landrada klanten een mail! Verder hou ik voortdurend mijn ogen open voor potentiële partnerships, iets waar Belgen jammer genoeg heel conservatief in zijn.”

Conservatief op vlak van samenwerkingen? Wat bedoel je daarmee?

Charlie: “Ik geloof dat het motto van Perstablo -samen staan we sterk- op verschillende vlakken toepasselijk is op onze sector. Belgische dagbladhandels zijn eerder jaloers op concullega’s en wantrouwen samenwerkingen veel sneller dan onze Nederlandse collega’s. Ik geloof dat samenwerkingen weldegelijk win-win kunnen zijn, zowel die met unieke leveranciers als met andere dagbladhandels.”

Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?

Charlie: “Eerst zijn we nu volop aan het inzetten op de uitstraling van onze winkel. Toen we tijdens de eerste lockdown gesloten waren, merkten we dat veel klanten zijn overgestapt naar een andere winkel. Daarom zorgen we nu voor een goede aanwezigheid op sociale media, een mooie winkel en een concurrentieel aanbod. Sinds de renovatie gaan de zaken gelukkig hard, nu houden zo! Tot slot spelen we met het idee om een printstore te openen voor promotiemateriaal, drukwerk en relatiegeschenken. B2B klanten uit de regio kopen erg lokaal, dus dat is een markt die we graag verkennen.

Bedankt Charlie en veel succes met Landrada én Dagbladhandel Thijs!