In de Kijker: Dagbladhandel Andy, meer dan een blad

Sinds januari 2020 prijkt Dagbladhandel Andy op de voorgevel van de Oostendestraat 6 in Nieuwpoort. Achter de toonbank vind je Peter Van Steenberge en Andy Van Heddegem. Voor het Oost-Vlaamse koppel vorig jaar besloot om de voormalige Dagbladhandel Nathalie over te nemen, werkte Peter in de immobiliënsector en had Andy een horecazaak. Eén jaar later zit de winkel in een nieuw jasje. “Na de overname voelde het nog als een winkel die we hebben overgenomen. Sinds de vernieuwingen is het echt onze winkel”, vertellen Peter en Andy.

Naam: Dagbladhandel Andy
Adres: Oostendestraat 6, Nieuwpoort
Oppervlakte winkel: 80 m2
Klanten per dag: 300 – 450
Openingsuren:
Maandag tot zaterdag: 06:30 – 18:00
Zondag: gesloten
Personeel: 1 jobstudent
Uitzonderlijke diensten: wenskaarten, meeneemkoffie en gekoelde frisdranken, leuke gadgets, knuffels, streekbieren, e-sigaretten, Dotti Woods

Dag Andy en Peter, vanwaar de keuze om zo’n carrièreswitch te maken?

Andy: “Wij wilden altijd al aan de zee komen wonen en hier een winkel beginnen. Nieuwpoort was onze favoriete badstad, dus zijn wij beginnen kijken naar een handelszaak die we konden overnemen. Zo kwamen we bij deze perswinkel terecht. De grootouders van Peter hadden vroeger een kruidenierszaak die later uitgroeide tot perswinkel. Wij geloven wel dat we in de toekomst onze perswinkel kunnen uitbouwen tot echte buurtwinkel.”

Vinden jullie een buurtgevoel in jullie winkel belangrijk?

Andy: “Inderdaad, daarom kozen we ook voor Nieuwpoort stad. Er zijn natuurlijk veel tweedeverblijvers en toeristen, maar wij hebben ook een heel groot, trouw cliënteel. Ik denk dat dat verschilt van andere badsteden, waar vooral het toerisme een belangrijke bron van inkomsten is.”

Jullie hebben net een renovatie achter de rug. Was dat nodig?

Andy: “De winkel was helemaal verouderd. De rekken waren veertig jaar oud en vielen bijna uit elkaar. We wilden met deze vernieuwing onze eigen plek maken. Het gevoel creëren dat we niet gewoon een winkel hebben overgenomen, maar dat die ook écht van ons is.”

Peter: “De hele zaak was hoofdzakelijk in bruin, beige en zwart. Het was gewoon verouderd en niet meer mooi. We wilden bij de vernieuwing ook plaats maken voor de gadgets die we verkopen.”

De gadgets vallen meteen op. Wat hebben jullie zo nog in dat ruime aanbod?

Andy: “Onze slogan is niet voor niets ‘meer dan een blad’. Wij bieden momenteel wenskaarten van drie leveranciers aan. Daarnaast hebben we ook knuffels, speelgoed, streekbier en meer. We verkopen ook het volledige Dotti Woods-gamma. Dat zijn gadgets uit hout met leuke teksten op. Zo laten we zelf sleutelhangers en kroonkurktrekkers maken met ‘I love Nieuwpoort’ op. Dat is een leuk aandenken voor toeristen.”

Peter: “Wij merkten dat het persaanbod in andere zaken een beetje is verminderd, dus wilden we mensen lokken met een breder assortiment. We hebben dat rustig opgebouwd, maar merkte al vrij snel dat het aansloeg. Sommigen komen dan weer enkel voor wenskaarten naar de winkel, omdat ze weten dat wij veel keuze hebben.”

Was het moeilijk om jullie eigenheid in het aanbod te brengen?

Andy: “Dat was niet evident. Het was een beetje afwachten hoe alles zou lopen. We hebben van begin af aan altijd geluisterd naar onze klanten. Zo konden we klantgericht werken. Zeker op vlak van tabakswaren was dat een voordeel.”

“Vooral de eerste drie maanden moest ons persaanbod groeien. Toen we begonnen kenden we enkel de klassieke titels als DagAllemaal en Primo. Nu bieden wel al een veel ruimer assortiment en weten we ook wie ons vast cliënteel is. We bieden nu zo’n 1100 titels aan. Gelukkig hebben we ook heel fijne concullega’s die ons tips geven.”

Concullega’s? Je ziet andere perswinkeliers dus niet als concurrenten?

Andy: “Helemaal niet. We zijn er om mekaar te helpen. Wanneer ik een Lottorol vergeet te bestellen, is het fijn dat ik een collega om hulp kan vragen.”

Peter: “Als een klant vraagt naar een bepaald merk dat wij niet hebben, sturen wij die wel eens naar een collega in de buurt die dat merk wel heeft. En zo verwijzen collega’s hun klanten wel eens door naar ons. Het is ten slotte de klant die geholpen moet worden. En zo denken de mensen: ‘Ze hadden daar misschien niet wat ik nodig had, maar ze hebben mij wel goed geholpen.’ Dat is ook al goede reclame.”

Peter, jij werkt nog deeltijds in de immobiliënsector? Kan je dat goed combineren?

Peter: “Klopt. Toen we de winkel overnamen, werkte ik nog voltijds in immobiliën. Door corona ben ik dan technisch werkloos gevallen, dus ben ik maar deeltijds in de winkel beginnen staan. Nu combineer ik dat met een deeltijdse baan in immobiliën, maar dan hier aan de kust. In de voormiddag en de volledige woensdag werk ik in de winkel. In de namiddag werk ik in de immobiliën. Voorlopig willen we dat zo behouden.”

En Andy, jij had vroeger een horecazaak. Merk je veel verschil?

Andy: “Ja, de uren zijn bijvoorbeeld al anders. We moeten vaak vroeg opstaan om de winkel in orde te brengen. Dat betekent ook vroeger gaan slapen. Gelukkig bepaal je in een winkel je eigen uren. In een horecazaak hangt dat af van de klant. Het voordeel van de winkel is ook dat een moeilijk klant na een paar minuten al weer buiten is. In de horeca blijft een moeilijk klant de hele avond. Ik heb vooral ook geluk dat ik nu niet meer in de horeca werk. Door corona is dat een beetje een vergeten sector, terwijl de perswinkels essentieel bleken.”

Je moet vroeg opstaan. Hoe vroeg was dat dan vandaag?

Peter: “Vandaag was het 4u30. We beginnen met alle geleverde producten te controleren en sorteren. Dan hebben we nog een eigen krantenronde in Nieuwpoort. We moeten ook de doorleveringen in orde brengen, daar zijn we sinds kort mee begonnen. Doorleveringen aan andere handelszaken via het systeem van DPG Media.”

Wat ligt er nog in het verschiet voor jullie perswinkel?

Andy: “Die doorleveringen willen we graag verder uitbouwen, zodat we toch een stevig aantal doorleverpunten hebben. Zo blijft de pers overal nog een beetje in het oog en is het niet allemaal online. Ik geloof dat kranten, zeker in de kustregio’s, populair blijven. Mensen kopen graag een krant wanneer ze aan de zee zijn of in hun tweede verblijf zitten.”

Peter: “We voorzien ook nog een uitbreiding van het assortiment wenskaarten, want dat slaat wel echt aan.”

Bedankt Peter en Andy voor dit interview en nog veel succes met Dagbladhandel Andy!