In de Kijker: Cyaan & Co biedt meer dan alleen pers, tabak en kansspelen

In 2011 startte Tom Houben Cyaan & Co, Refill & Print Shop in Wilsele. Met z’n eenmanszaak vulde Tom inktpatronen.  Al snel volgde een eerste, tweede en derde kopieermachine en kon er van een echte inkt- en kopieerwinkel gesproken worden. Het pand werd echter snel te klein, en daarom nam Tom in juli 2013 Dagbladhandel ’t Schrijverke over, 50 meter verderop de Aarschotsesteenweg. Met de overname kwam er niet alleen extra personeel bij, maar ook de diensten werden uitgebreid. Cyaan & Co is vandaag dan ook veel meer dan alleen een dagbladhandel.  

Naam: Cyaan & Co 
Oppervlakte winkel: +/-350m2 
Klanten per dag: +/- 420 
Openingsuren: MA 07u00 – 12u30 – 13u00 – 17u00    
DI-WO07u00 – 12u30 – 13u00 – 18u30 
DO-VR07u00 – 18u30 
ZA 07u30 – 17u00 
ZO Gesloten 

 
Hey Tom, vertel eens: waarom besloot je die dagbladhandel over te nemen? 

Tom: “Ik ben eigenlijk eerder toevallig dagbladhandelaar geworden. Toen ik in 2011 als vuller van inktpatronen startte in het vorige pand kwamen er al snel kopieermachines en meer klanten bij. Toen ben ik beginnen uitkijken naar een groter pand. Toen ’t Schrijverke te koop kwam in 2013, ben ik een groter pand én de krantenwereld binnengerold. Maar voor mij was de insteek dus aanvankelijk inktpatronen vullen en kopieën maken.” 

Waarom dan toch jouw dienstverlening uitbreiden met die van een dagbladhandel?  

Tom: “Ik zag opportuniteiten in een krantenwinkel omdat er veel passage is. Dus ik dacht: als ik mijn activiteiten achterin de winkel kan integreren, dan trekt die krantenwinkel klanten binnen en kunnen die zien dat ik ook met kopiëren en inktpatronen bezig ben. Het idee was dat het één het ander zou versterken en het is duidelijk gebleken dat dat werkte.” 

Welke uitzonderlijke diensten bied jij allemaal aan? Hoe maak je die keuze? 

Tom: “Het aanbod gaat altijd uit van de vraag van klanten en daarbij probeer ik zoveel mogelijk vooruit te denken. Ik heb altijd ingezet op diversificatie. Ik ging er van begin af aan vanuit dat enkel de traditionele activiteiten hier niet voldoende zouden zijn, omdat je 7 jaar geleden al hoorde dat het niet evident was met alleen pers, tabak en kansspelen. Ik moest dus zorgen dat de winkel kon blijven voorbestaan, ook wanneer die drie pijlers zouden inkrimpen. Toch blijven de drie basisactiviteiten nog altijd onze grootste omzettrekkers.  

“Vanuit die visie zijn we eigenlijk met onze dienstverlening gestart. De kopieerdiensten en het vullen van inktpatronen nam ik mee uit de vorige winkel, maar ondertussen bieden we ook koerierdiensten, droogkuis, nummerplaten, pasfoto’s, refurbished iPhones en iPads en nog andere diensten aan.” 

Is jouw breed aanbod dan ook je grootste troef? 

Tom: “Onze grootste troef is dat de verschillende producten en diensten in ons aanbod elkaar echt versterken. Daardoor zien mensen ons ook als een echt servicepoint. Verder is onze centrale locatie in het dorp en zeker ook onze ruimte doorslaggevend.” 

“Twee jaar geleden kwam het pand naast onze winkel te koop, maar het was voor de meeste mensen niet interessant omdat het zo diep en smal was. Wij hebben het toen gekocht omdat we, door de tussenwand te verwijderen, onze winkel dieper en breder konden maken. Door die uitbreiding was er plaats voor een kantine, extra stockage en extra sanitair.” 

Hoe heeft Cyaan & Co de coronaperiode doorstaan? 

Tom: “Over het algemeen goed. Sommige activiteiten zoals pers, (puzzel)boeken, inktpatronen en sigaretten gingen er op vooruit. Pasfoto’s, droogkuis en toners gingen dan weer achteruit. Door de afschaffing van evenementen heeft de copyshop ook een moeilijke periode achter de rug. De koffiehoek, waar we nog niet zo lang mee bezig waren, hebben we ook abrupt moeten stopzetten. We bieden wel nog steeds koffie aan om mee te nemen.” 

Is het in deze tijden dan nog belangrijker om te diversifiëren? 

Tom: “Diversifiëren is altijd belangrijk, corona of geen corona. Al heb je er wel altijd plaats voor nodig. Ik weet niet hoe ik dit zou kunnen doen als ik over een kleine oppervlakte zou beschikken. Voor kleinere winkels denk ik dat een beperkte diversificatie ook rendabel kan zijn, maar dan moet je goed kiezen wat je al dan niet gaat doen en hopen dat een collega er ook niet mee begint.” 

Denk je dat digitalisatie ook zo belangrijk is? Hoe speel jij daarop in? 

Tom: “Inzetten op het digitale zoals een website, Facebook of Instagram is echt belangrijk. Je verschiet er altijd van hoeveel mensen iets zien passeren op sociale media. Wij zijn voornamelijk op Facebook actief en bieden via Bol.com en Shoppa een beperkt gamma speelgoed aan. We werken momenteel wel aan een eigen webshop, uitsluitend voor speelgoed en kantoormaterialen en met een uitgebreider aanbod.” 

“Toch moet je ook met je fysieke winkelinrichting veel bezig zijn. We hebben op die 7 jaar misschien al vijftig keer met de rekken geschoven. Ik merk dat wanneer je iets van plaats verwisselt, het product ineens opnieuw beter begint te verkopen. Soms is een meter naar links of rechts al genoeg. Door constant te schuiven, lijkt het alsof we steeds ons gamma uitbreiden. Verder veranderen we om de twee weken onze etalage en proberen we onze promotiekoppen elke maand te vernieuwen met seizoensgebonden producten.” 

Heb je nog tips voor je collega’s? 

Tom: “Ik denk dat het belangrijk is om je klanten echt te kennen. Vraag hun naam en doe iets extra . Het zit in de kleine dingen, zoals bijvoorbeeld postpakketten toeplakken of de hond een koekje geven. Mensen appreciëren dat en hebben nood aan persoonlijke contact, daarom zullen fysieke winkels blijven bestaan mits de nodige diversificatie en flexibiliteit.  

Durf ook met voldoende personeel te werken want dat verhoogt je eigen flexibiliteit en geeft de kans om na te denken, initiatieven te nemen en nieuwe producten te zoeken.” 

Hoe ziet de toekomst voor je eigen dagbladhandel eruit? 

Tom: “We denken eraan om misschien de openingsuren nog een beetje te verruimen. Zoals eerder vernoemd zijn we ook bezig met het ontwikkelen van een eigen webshop, in eerste instantie uitsluitend voor speelgoed en kantoormaterialen. Ik ben benieuwd hoe dat zal evolueren…” 

Super, Perstablo wenst je alvast veel geluk toe!