In de Kijker: Bij Cluts, een historische naam met een jeugdige insteek

2 jaar geleden liep Annelies Vanelven door de Tiense straten, spelend met het idee een eigen winkel te openen. Annelies is misschien opvoedster van opleiding, maar werd grootgebracht in een écht ondernemersnest. Toen ze voorbij dagbladhandel Bij Cluts in de Minderbroedersstraat wandelde, ging de bal aan het rollen. Voormalige uitbater Guy Cluts ging op pensioen en zocht een opvolger. En of hij die vond: een maand lang leerde hij Annelies de kneepjes van het vak, waarna hij in volle vertrouwen zijn winkel afstond aan de jonge onderneemster. 

Hey Annelies, vertel eens: waarom  koos je ervoor een krantenwinkel over te nemen?  

Annelies: “Een krantenwinkel was niet meteen mijn eerste keuze, ik wist gewoon dat ik mijn eigen winkel zou hebben. Toen we hoorden dat Guy Cluts op zoek was naar een opvolger gingen we aan het denken… De meeste vrouwen dromen misschien van een eigen kleding- of juwelenwinkel, maar mijn man was er rotsvast van overtuigd dat een krantenwinkel echt iets voor mij zou zijn. Nu zijn we twee jaar verder, en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing.” 

Dus je bent blij dat het toch een krantenwinkel is geworden?  

Annelies: “Absoluut! Toen ik wat verder begon te researchen, bleek dat krantenwinkels eigenlijk best eenvoudig te beheren zijn. Voor veel producten heb je bijvoorbeeld recht van retour, waardoor je overstock kan terugbezorgen. Zo wordt het hele koop- en verkoopproces wat geautomatiseerd, en dat is best handig. 

Bovendien was ik aangenaam verrast over hoe zowel het cliënteel als de buurtbewoners me ontvingen. Bij het opzetten van de winkel kreeg ik meteen hulp van de nabijgelegen zelfstandigen, en ook Guy Cluts zelf was een ongelofelijke hulp. Hij liet me zelfs een maand meedraaien in de winkel, zo kon ik alle kneepjes van het vak van een echte professional leren.” 

Koos je daarom om de naam ‘Bij Cluts’ te behouden? 

Annelies: “De geschiedenis van Bij Cluts gaat terug tot 1932, toen de tante van Guy de winkel opende. De naam Bij Cluts is dus een stukje geschiedenis in Tienen, en ik heb er dan ook geen moment aan gedacht die te veranderen. Guy was een échte gazettenman, die voor zijn pensioen geen dag vakantie nam. Dat verdient een eerbetoon!” 

De naam heb je dus behouden, maar heb je in de winkel zelf dingen veranderd?  

Annelies: “Ik wou als eerste mijn cliënteel een beetje uitbreiden en verjongenBuiten de vaste klanten die Guy doorheen de jaren verzameld had, wou ik ook een jongere doelgroep aanspreken, en intussen is dat aardig gelukt. 

Ik heb onder meer een assortiment aan handgemaakte poppen en gadgets die hier in de buurt gemaakt worden. Zo wil ik een echte buurtwinkel worden, net dat tikkeltje meer dan de gewone dagbladhandel. Ik heb intussen ook een stalletje buiten waar ik aardbeien verkoop. Ik heb familie met een fruitkraam op de markt, en zij kwamen met dat idee. Mijn kraampje verkoopt als zoete broodjes! In de winter verkoop ik dan weer lokale honing in plaats van aardbeien.”

Biedt je verder nog uitzonderlijke diensten aan?  

Annelies: “Ik hou goed in het oog welke producten het goed doen. Zo heb ik ook mijn assortiment frisdranken uitgebreid, mijn aanbod rookwaren vergroot en zet ik nu in op sportweddenschappen. Ik ben ook erg trots op mijn wenskaarten. Hallmark laat ik bewust links liggen, en ik kies voor hippe Belgische merken zoals Enfant Terrible en Mail-Box. Mijn rek met wenskaarten is een echte blikvanger.” 

“Ook denk ik erover om binnenkort een tweede terminal van Ladbrokes te nemen. Vooral Franse paardenrennen en voetbal blijken erg populair. Nu we met het coronavirus te maken hebben, verkoop ik ook alcoholgels en wc-papier!” 

Hoe voel jij de impact van het virus?  

Annelies: “Aanvankelijk was ik erg bang om open te blijven, vooral omdat ik zelf natuurlijk niet ziek wil worden. Als zelfstandige betekent dat geen brood op de plank, en dat willen we vermijden. Ik ben blij dat Perstablo het nodige gedaan heeft om een leefbare situatie te bekomen, waarvoor dank! Ik heb de winkel de gehele periode open gehouden, heb meteen plexiglas geïnstalleerd en heb ook een leveringssysteem voor mensen die niet naar de winkel kunnen komen.” 

Verkoop je bepaalde producten meer tijdens deze gezondheidscrisis? 

Annelies: “Uiteraard zijn mijn alcoholgels en wc-papier plots populair, maar ook andere producten zitten in de lift. Ik merk ook dat ik een ander type klanten over de vloer krijg, mensen die doorgaans op hun werk zitten, komen nu vaker een Knack of andere ‘kwaliteitsmagazines’ halen. Ook puzzelboeken en denksportproducten zijn populair, en ik heb heel wat klanten die de hele reeks opvolgen en uitspelen!” 

Denk je dat mensen de dagbladhandel meer appreciëren door de voorbije periode? 

Annelies: “Dat denk ik zeker. Ik ben ook in deze sector gestapt met de overtuiging dat dagbladhandels een mooie toekomst hebben. Er zijn natuurlijk moeilijkheden, zoals de kleine winstmarges waar we mee te maken hebben, maar een creatieve, vriendelijke en behulpzame  dagbladhandelaar zal steeds goede zaken doen. Mensen appreciëren de vriendelijke babbel, de lokale producten en de leuke winkel.” 

“Als je jezelf helemaal in je winkel steekt en je toont dat ook, dan komen de klanten wel. Zelf onderhoud ik ook een facebookpagina, waar ik toch wel dagelijks op probeer te posten. Dit samen met mijn leuk assortiment aan producten, zorgt dat ook jonger cliënteel zijn weg vindt naar Bij Cluts.” 

Wat is de volgende stap voor jouw winkel?  

Annelies: “Op termijn hoop ik de winkel te renoveren. Het is een oud gebouw, en ondanks dat de winkel er erg leuk uitziet, schijnt de ouderdom soms wat door. Verder ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe, lokale producten om te verkopen in m’n winkel, om dat buurtwinkelgevoel nog meer uit te spelen. Verder ben ik natuurlijk erg blij dat de coronasituatie stilaan kalmeert, zo gaat alles binnenkort hopelijk opnieuw zijn gewone gangetje.”