In de Kijker: Bij Arlette, de bestuurder van onze commissie voor pakjesdiensten

Al van jongs af aan wou Arlette Thijs haar eigen winkel beginnen. “Wat voor een winkel, dat liet ik nog open voor interpretatie”, lacht ze. “In 2002 kreeg ik de kans om mijn eigen dagbladhandel te openen. Naast mijn ‘Dagbladhandel Bij Arlette’ kwam daar in 2018 nog een tweede zaak bij: mijn eigen buurtwinkeltje in Beringen.” Haar meisjesdroom werd werkelijkheid en vandaag komen de jaren ervaring in de sector voor Arlette goed van pas. Zo is zij namelijk de bestuurder van onze Commissie voor Pakjesdiensten.  

Naam: Dagbladhandel Bij Arlette – Buurtwinkeltje bij Arlette 
Oppervlakte winkel: 120 m2 
Klanten per dag: 500-600 personen.  
Openingsuren:  
Maandag: 05:00 – 18:00 
Dinsdag: 05:00 – 18:00 
Woensdag: 05:00 – 18:00 
Donderdag: 05:00 – 18:00 
Vrijdag: 05:00 – 18:00 
Zaterdag: 06:00 – 16:00 
Zondag: gesloten 
Uitzonderlijke diensten: brood en gebak, postpunt, GSL, Mondial, PostNL, sportweddenschappen, kaarsen, juwelen, wenskaarten, …  
Personeel: 3 medewerkers 

Dag Arlette! Vertel eens, ben je blij dat je 18 jaar geleden koos voor je eigen dagbladhandel?  

Arlette: “Enerzijds ben ik erg blij dat ik mijn eigen baas mag zijn, anderzijds kunnen we gerust stellen dat ons beroep er niet makkelijker op is geworden. Als dagbladhandelaar moet je al ongelofelijk veel aanbieden om nog rond te komen. Door voldoende te diversifiëren en mijn steentje bij te dragen in een organisatie als Perstablo, hoop ik een gunstig economisch klimaat te creëren voor dagbladhandels. Mijn dochter staat mee in de zaak, zowel in de dagbladhandel als de buurtwinkel, dus ik hoop dat ik ooit een mooie en bloeiende zaak kan achterlaten.”  

Wat betekent diversifiëren voor jou?  

Arlette: “In mijn dagbladhandel verkoop ik naast kranten, magazines, kansspelen en rookwaren ook wenskaarten, allerlei geschenken, brood en gebak. Daarbij ben ik natuurlijk een punt voor verschillende pakjesdiensten, waaronder Bpost, GSL, Mondial en PostNL.” 

“Ons brood en gebak verkopen we samen met een nabijgelegen bakker. Ik ben namelijk om 5u al open, twee uur voor de bakker, dus verkoop ik op dat tijdstip al kraakvers brood.”  

Je biedt heel wat pakjesdiensten aan: vind je dat die bedrijven meerwaarde creëren voor de dagbladhandel?  

Arlette: “Pakjesbedrijven stellen vooral erg hoge eisen terwijl je er als handelaar erg weinig voor terugkrijgt. Zoals bij Bpost, waar je met twee volwaardige postbalies dezelfde vaste vergoeding krijgt als iemand die geen uitgebreide infrastructuur heeft. Het is ook om die oneerlijkheid aan te vechten dat ik bestuurder ben geworden bij Perstablo. Ik hoop een eerlijker verdienmodel met hogere marges te bekomen bij bestaande pakjesdiensten, maar we zijn ook volop in gesprek met aanbieders die hier nog geen voet aan de grond hebben. Zo kunnen we hopelijk vanaf ’t begin een duurzaam systeem opzetten!” 

“Dat gezegd zijnde: de extra trafiek die gegenereerd wordt door postdiensten is altijd welkom, en je merkt dat de impulsverkoop van bepaalde producten stijgt. Of je al dan niet pakjesdiensten moet beginnen aanbieden, blijft een afweging die je zelf moet maken op basis van de locatie, de grootte en het karakter van je winkel.” 

Wat kan je ons vertellen over je uitbreiding in 2018? 

Arlette: “In Beringen stond een ‘verloren’ buurtwinkeltje te koop, en na lang overpeinzen heb ik de beslissingen genomen om daar nieuw leven in te blazen. Mijn dochter staat voornamelijk in het ‘Buurtwinkeltje Bij Arlette’, en we verkopen er verse voeding, dranken, brood en gebak, geschenken, schoolgerief, herlaadkaarten, lijnkaarten en nog veel meer. Een écht oud en vertrouwd buurtwinkeltje dus!”  

Blijven kleine zelfstandige winkels nog relevant in het land van koning supermarkt denk je?   

Arlette: “Uit onze ervaringen blijkt dat heel wat mensen trouw blijven aan hun buurtwinkel. Dat het ‘te druk is in de supermarkt’ horen we steeds vaker, en de goede babbel die je in de buurtwinkel krijgt die is elders zoek. Ik denk dat er wat ondernemerschap en creativiteit vereist is om een buurtwinkel te doen slagen, maar dat geldt evengoed voor een moderne dagbladhandel, toch?”  

Wat is zo de grootste troef van Bij Arlette?  

Arlette: “Dat moet ons personeel zijn. Zij staan namelijk altijd vriendelijk en behulpzaam klaar voor onze klanten: je wordt echt op handen gedragen. Tijdens de lockdown maakten we zelfs pakjes en brachten we boodschappen aan huis. Dat appreciëren klanten keer op keer.” 

Hoe heb jij de voorbije maanden doorgemaakt?  

Arlette: “De coronacrisis zette heel wat mensen opnieuw aan het lezen, en dat bracht soms goede zaken met zich mee. Verder was ik natuurlijk blij dat we open konden blijven, en hoop ik van harte dat alles binnenkort weer wat normaal is.” 

Welke tips heb je voor beginnende dagbladhandelaars?  

Arlette: “Durf te experimenteren. Zowel met producten, winkelindeling als personeel. In mijn cursus bedrijfsmanagement heb ik heel wat tips gekregen rond winkelinrichting, en ze komen maar al te vaak van pas!”